Få Selvtillid: Stop nu ”jeg kan ikke” tankerne

Selvtillid
Vores forventninger bliver selvopfyldende profetier, så tro på dig selv! Foto af Sharon McCutcheon

Hvis der er et område, hvor du har lav selvtillid, så tænker du sikkert, ”jeg kan ikke …”. Udfyld selv resten af sætningen. Det kan være alt muligt, fx ”sige fra”, ”tage kontakt”, ”tale i en forsamling”, ”slappe af”, ”få succes på jobbet”, ”blive lykkeligt gift” osv. Men forventninger bliver selvopfyldende profetier, så det er vigtigt at tro på sig selv! Du præsenteres for en metode til at få mere selvtillid.

Negative forventninger begrænser os og bliver let til selvopfyldende profetier.

Vi kan i stedet definere os på en ny måde, og det behøver ikke være så kompliceret. Her er en metode, som er let at gå til. Den bygger på to principper:

  1. Vi bliver til det, som vi identificerer os med
  2. Vi har alle ressourcer i os selv (men måske er de gemt væk)

Til sidst får du en lille mental øvelse, som styrker din personlige selvtillid ✅

Kvinder bekymrer sig

Lad os starte med et almindeligt eksempel på noget, vi identificerer os med, nemlig køn. Kønsroller begrænser os, fordi vi tror, at vi skal opføre os på en bestemt måde.

Vi ”må” ikke gøre som det modsatte køn. Som kvinde har du nok tendens til at gemme såkaldt maskuline kvaliteter væk, hvorved du afskærer dig selv fra de personlige ressourcer.

Det kan godt blive meget firkantet, når vi definerer kønsroller: ”Mænd er sådan og sådan, hvorimod kvinder … ”. Det er den form, som vi ofte præsenteres for.

Forleden hørte jeg fx en udtalelse i et radioprogram om, at kvinder bekymrer sig (om alt muligt), hvorimod mænd er bedre til at sige: ”Ja, hvad vi skal have til aftensmad i morgen, det tager vi til den tid”.

Som kvinde kommer du helt automatisk til at optræde kvindeligt, for du identificerer dig med dit køn. Det bliver derfor også mere naturligt for dig at være bekymret, hvis du tænker: ”Det er sådan noget, kvinder gør”.

Er du stadig med?

Kønsroller eksemplificerer, hvordan vi bliver til det, som vi tror, vi allerede er og bør være. Den samme pointe kan gentages på alle mulige andre områder af livet, hvor vi laver selvopfyldende profetier.

Og det kan du bruge til noget positivt, hvis du gerne vil have mere selvtillid. Læs hvordan herunder!

Øvelse: Sådan får du mere selvtillid ✅

For at arbejde med din selvtillid i praksis, så tager vi fat på de to ovennævnte principper. Vi ser derfor på, hvad du identificerer dig med, og hvordan du kommer i kontakt med en ressource i dig selv, som måske er gemt væk.

Som nævnt betyder det ikke noget, hvilket område du gerne vil have mere selvtillid omkring, principperne er de samme.

Før du går i gang med øvelsen, så udvælg en bestemt evne, du brænder for at have, men hvor du ikke tror på dig selv. Gør så følgende:

  • Tænk først på en person, du kender, som har den evne i særlig høj grad.
  • Forestil dig, at du er den person med hans/hendes egenskaber, evner og overbevisninger. Lev dig ind i rollen ligesom en skuespiller.
  • Mærk hvordan det er at være dig i den forklædning.
  • Forestil dig nu, at du skal af sted for at gøre det, som du brænder for – inden du går ud af døren, tager du derfor den person på ligesom et sæt tøj, så du har hans/hendes egenskaber udenpå.
  • Til sidst forestiller du dig, at du tager de egenskaber ind i dit hjerte, hvor de opløses og bliver til en naturlig del af dig selv.